Naturstudier

Vi har utedagar ca en dag i veckan, hel- eller halvdag,  under hösten och våren för att skapa möjlighet för eleverna att ha naturen som klassrum.

Ett barn som tidigt har fått vistas i naturen, lär sig att känna vördnad och respekt för allt levande och icke levande. De får kunskap om hur allt i naturen hänger ihop, hur alla livsformer är beroende av varandra och hur människan utgör en del av det stora sammanhanget.

Det är viktigt att barnen får möjlighet att möta naturen och vistas i den med alla sina sinnen. De måste få kunskap om hur vi människor ska förhålla oss till vår naturmiljö. De måste få veta att skogen och marken är "hem" för många djur och att vi människor måste "knacka på" innan vi går in. Kunskap skapar vänskap.

Barnen studerar naturen.

"Ur själva misstagen stiger på nytt klarheten över att vi är insatta i det stora systemet 

av ömsesidighet och beroende på vilket hela tillvaron vilar"

- Elin Wägner (Väckarklockan 1941)

Vi belyser ämnen som solens betydelse, fotosyntesen och naturens kretslopp. Vi studerar djur med och utan ryggrad. Tittar på olika näringskedjor, näringspyramider och livscykler. Vi lär oss om mossor, lavar, svampar, örter och träd. Får kunskap om människan och människans behov av skydd, mat, kommunikation, kärlek, arbete, vila, fritid, konst och musik. De målar, ritar och skriver i sina naturstudieböcker.

Barnen går på led på en skogsväg