Gemenskap mellan barnen
0-6 år arbetar de individuellt och 6-12 år vill de samarbeta.
Maria Montessori menade att barn i de flesta fall vill lösa sina egna sociala problem och att vuxna vållar skada genom att alltför tidigt och alltför ofta lägga sig i. Läraren ska hela tiden finnas i närheten och observera, ingripa och stödja om de inte själva kan lösa problemet. Barnet får då stor frihet att utveckla sina sociala relationer till varandra. Det gör att det spontant uppstår en gemenskap mellan barnen.
Lärarens uppgift är att uppmuntra, underlätta och att organisera olika samarbetsprojekt. Exempelvis kan man dela in dem i grupper om fem, där varje elev får en specifik uppgift att arbeta med. Så småningom kan alla som har fått samma uppgift i de olika grupperna träffas, för att berätta för varandra vad de har kommit fram till och sedan gå tillbaka till sin grupp och redovisa. Det man har sett är att sådana samarbetsprojekt förbättrar det sociala klimatet. Att samarbeta två och två är istället effektivt vid t.ex. stavningsträning, multiplikationstabellerna, ...